Stravování podle metabolických skupin

9. února 2009 v 21:12 |  Rady


Takzvané metabolické profilování lidí je sice moderní fenomén, ale vychází ze starodávného medicínského učení, indické, čínské, egyptské i řecké medicíny. I v současné době existuje řada lékařů i vědců, kteří upozorňují na význam biochemické individuality člověka a podle nich - co je pro jednoho člověka lék, může být pro druhého jedem.

Jednotliví lidé patřící do různých tzv. endokrinních typů, mají nejen různý vztah k určitým typům potravy, ale mají i rozdílné typy spalování energie. Každý člověk má vzhledem ke svému individuálnímu genetickému charakteru také různou potřebu živin.
Jelikož nám potrava slouží jako "palivo", na jídle také záleží, zda budou dobře vyživeny buňky našeho organismu a jestli budeme živí a zdraví. Dlouhodobý nedostatek správné stravy vede k chronickým nemocem a potížím. Některé potraviny, které se našemu metabolismu nehodí, nám mohou uškodit. Naopak některé prospějí. Pokud tyto potřeby zjistíme a zařadíme do jídelníčku, pak budeme zdraví a fit.


Při určení metabolického typu jsou mezi posuzovanými kritérii například věk, chuť k jídlu a chutě na různé druhy jídla, životní postoje, vitalita, sklon k nemocem a alergiím, stravovací návyky a podobně. Podle vyplněného testu pak zjistíte, že jste typ buď 1. profil - uhlovodanový typ, 2. profil - proteinový typ nebo 3. profil - smíšený typ. Na základě toho pak budete vědět, jaká strava vašemu organismu prospívá.

Jak se stravovat, když jste uhlovodanový metabolický typ

Tak například "jedničky" uhlovodanové typy mají doporučené potraviny - masa (kuřecí a krůtí prsa, libová šunka), vejce, netučné ryby, zeleninu - naklíčené fazole, cuketu, rajčata, brokolici, růžičkovou kapustu, celer, okurku, zelí, hlávkový salát, brambory…, ovoce - jahody, meruňky, maliny, třešně, hroznové víno, grapefruity, mandarinky, pomeranče, citróny, melouny, broskve, hrušky, ananas, hrušky a podobně a mléko a mléčné výrobky - pouze nízkotučné. Semena jí tento typ jen střídmě, tuky minimálně, obilniny se doporučují všechny, zákusky jen občas nízkotučné, jako nápoje se hodí zeleninové a ovocné šťávy. Jíst lze i kuřecí vývar, přílohy jako kečup či hořčice, nebo křen. Uvedené jídlo jíme v poměrech: 15 až 20 % proteinů (proteiny jsou maso, drůbež, ryby, mléčné výrobky), 70 až 80 % uhlovodanů (uhlovodany jsou ovoce, zelenina, obiloviny) a 5 až 10 % tuků (tuky jsou máslo, oleje a tučné potraviny jako ořechy, semena, sýry). Nemusíme být naprosto přesní - důležité je že tomuto metabolickému typu dělá nejlépe větší množství uhlovodanů v poměru k proteinům a tukům.

Jak se stravovat, když jste proteínový typ

Proteinové typy (profil číslo dvě) mohou jíst všechna masa i vnitřnosti, ryby a mořské živočichy, včetně chobotnice, ústřic, humrů a garnátů, zeleninu - mrkev, chřest, artyčoky, celer, květák, luštěniny, brambory a ovoce - avokádo, jablka, banány a hrušky. Mléko může být plnotučné, ořechy a semena, oleje i obiloviny lze jíst všechny, jako zákusky jsou vhodné tvarohové dezerty, zmrzliny a máslové pečivo. Jako nápoje jsou nejlepší zeleninové a zředěné ovocné džusy. Přílohy jsou povolené smetanové omáčky, či sojové a další omáčky. Tyto doporučené potraviny se jí v poměrech: 45 až 50 % proteinů, 30 až 35 % uhlovodanů, 20 % olejů.

Štěstí přeje smíšenému typu

Třetí profil - smíšený typ, může jíst všechno, to co první a druhý profil, a to v následujících poměrech: 40 až 45 % proteinů, 50 až 55 % uhlovodanů a 10 až 15 % olejů.

Udělejte si svůj vlastní test a zjistěte, do jakého metabolického typu patříte.


 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Fergie FuckMe! Fergie FuckMe! | Web | 10. února 2009 v 20:25 | Reagovat

Woow.. Tak to je dobrý.. Hned si to jdu udělat..jko ten test :D :)

2 Fergie FuckMe! Fergie FuckMe! | Web | 10. února 2009 v 20:58 | Reagovat

Díky.. :) No já měla dřív i pierc v obočí.. A ten celkem bolel.. do pusy to ani moc nebolelo :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama